Geir Arnesen

Portrettet er av Geir Arnesen, – nyvalgt leder i Asker og Bærum fotoklubb.

Jeg er 56 år gammel og gift med Tove som også er fotointeressert og medlem i Asker og Bærum fotoklubb.
Vi har hver vår sønn og 3 barnebarn.

Min fotointeresse startet tenårene. Jeg kjøpte mitt første kamera, – et analogt Olympus OM-1 for konfirmasjonspengene. Etterhvert meldte jeg meg inn i Stavanger fotoklubb. Jeg fikk en fasinasjon for presseyrket og leverte bilder Stavanger Aftenblad som jeg fikk på trykk. Jeg fikk etterhvert helgejobb i mørkerommet i Stavanger Aftenblad og hadde sommervikariat som pressefotograf 2 somre før jeg dro ut i militæret. I militæret avtjente jeg førstegangstjenesten som fotograf ved Presse og informasjonsavdelingen i Forsvarets Overkommando. Etter millitæret fikk jeg  jobb som frilansfotograf for Aftenposten og hadde sommervikariat der som fotograf før jeg ble fast ansatt som fotograf i 1982. Dette var mens foto fortsatt var analogt. Vi fremkalte filmer og kopierte bilder i mørkerommet.

Jeg har alltid vært tekniske interessert og nysjerrig. Denne interessen gjorde at jeg i 1988 fikk nye muligheter i Aftenposten. Jeg byttet jobb og begynte å jobbe med IT og begynte etterhvert å programmere, – noe jeg holder på med den dag i dag.

De digitale kameraene begynte etterhvert å komme på markedet. Kvaliteten var så som så… Min fotointeresse hadde en “down” periode på ca. 15 år inntil jeg kjøpte mitt digitale speilrefleks i 2003, en Nikon D100. Jeg traff Tove som er forfatter/journalist og begynte fotografere for henne. Jeg tok bilder til hennes bøker og artikler som hun til ukepressen.

For ca. 5 år siden ble jeg medlem i Asker og Bærum fotoklubb dette har vært medvirket til en økende fotointeresse.

Jeg liker best å fotografere mennesker. Det være seg i sine miljøer, – eller i studio. Som den “tekniske” personen jeg er, – er jeg også opptatt av det tekniske rundt fotograferingen.

i sammenheng med fotograferingen. Det være seg på opptakssted,- eller i “det digitale mørkerom” med Lightroom og Photoshop.

Jeg jobber fortsatt i Schibsted som seniorutvikler, og jobber med utvikling nettstedene til Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fevennen.

Nettside: http://www.geirarnesen.no